Healthcare 5.0

علائم ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

ویروس های  کرونا گروهی وسیع از ویروس ها هستند که حیوانات و انسان هارا آلوده کرده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی میشوند.افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است ناراحتی ای در حد یک سرماخوردگی خفیف یا مشکلات شدید تنفسی را تجربه کنند. احتمال ابتلا به بیماری از نوع جدی در افراد مسن و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای مثل بیماری قلبی ،بیماری های مزمن تنفسی و سرطان می باشند، نسبت به دیگر افراد بیشتر است. ویروس COVID-19، ویروس بزرگ و سنگینی است؛ بنابراین نمی تواند در هوا معلق بماند. این ویروس در بیرون از بدن، نمیتواند برای مدت طولانی، بیماری زا باشد. این مدت بستگی به نوع محیط دارد. در صورتی که محیط نسبتا مناسب باشد این ویروس می تواند تا بیش از ۸ روز در خارج بدن فعال بماند. در حال حاضر هیچ واکسنی یا درمان خاصی برای کووید19 وجود ندارد. شما میتوانید با رعایت یکسری نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها با آب و صابون، عدم تماس دست باچشم، بینی و دهان، رعایت فاصله باافراد، عدم حضور در اماکن شلوغ و پرهیز از مصرف مواد خوراکی در رستوران های غیربهداشتی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید.

نحوه سرایت ویروس CONVID-19

چیزی که باعث شده این ویروس از نسل های قبلی اش متمایز شود، قابلیت انتقال زیاد آن است. ویروس کرونا سنگین است و نمی تواند مدت زیادی را در هوا معلق بماند؛ پس سریعا به سمت پایین می رود و روی سطوح مختلف می نشیند. در این مدت، اگر فرد سالمی به این سطوح آلوده  دست بزند وقبل از شستشوی دست ها غذا بخورد و یا دست به چشمان خود بزند، این ویروس وارد بدن شده و فعالیتش شروع می شود. همچنین اگر فرد بیمار، مستقیما به سمت صورت شخص سالم عطسه یا سرفه کند، بزاق دهان یا ترشحات بینی که حاوی ویروس اند، به دستگاه تنفسی یا چشم های فرد سالم وارد شده و آن فرد به ویروس کرونا مبتلا می شود.

دوران نهفتگی

افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند از 2 تا 14 روز هیچ گونه علامتی از بیماری را در بدن خود احساس نمی کنند. به این مدت " دوران نهفتگی " می گویند.یکی از دلایل دشواری برای جلوگیری از سرایت بیشتر این بیماری، طولانی بودن مدت نهفتگی است. چون برای تشخیص این که فرد دچار بیماری شده است یاخیر، باید او را مدت 14 روز در مکانی قرنطینه کرد که با افزایش تعداد افراد مشکوک به این ویروس ، دشواری های زیادی ایجاد می شود.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم ویروس کروناچیست؟

مواردی که در ذیل به آنها اشاره شده علائم ویروس کرونا هستند:

  • تب یا لرز
  • سردرد و سرگیجه
  • سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی و یا آبریزش بینی
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • تنگی نفس و یا مشکلاتی  در تنفس
  • حالت تهوع، اسهال یا استفراغ
  • کوفتگی یا درد عضلات بدن
  • متخصصان پوست نیز به بیماری ای با نام" انگشت پای کووید" توجه کرده اند .در این بیماری انگشتان پا قرمز می شود و گاهی با سوزش و خارش همراه است، که شبیه به سرمازدگی می باشد.­

علائم گوارشی ویروس کرونا

ویروس کرونا تا10 درصد موارد، عللائم گوارشی می دهد که امکان دارد در برخی حالات تا 30 درصد نیز برسد. این علائم می تواند شامل درد ناحیه شکم و بالای ناف و اطراف آن و در قسمت معده باشد که شبیه مسمومیت است، اسهالی که چند روز ادامه داشته باشد نه چند هفته و خون در آن نباشد ، همچنین تهوع و استفراغ هم می تواند جزء علائم گوارشی باشند.بیشتربیماران علائم دیگری از بیماری کرونا را دارند و سپس در طول بیماری علائم گوارشی را  نشان می دهند.بااین حال، حدود 19تا 30درصد از افراد بیمار با علائم گوارشی به پزشک مراجعه می کنند. افرادی که تنها علائم گوارشی دارند اکثرا با روش های معمول مثل مایع درمانی و استراحت در منزل بهبود می یابند. همچنین برای علائمی مثل دل‌پیچه ای که شدید نباشد، از قرص هیوسین حداکثر ۳ عدد در روز به همراه مایعات؛ و برای تهوع و استفراغ نیز از دارو‌هایی مانند دومپریدون و اندانسترون استفاده کرد، اما باید دقت داشت که اگر بعد از ۲ یا ۳ روز مصرف داروها، بهبودی حاصل نشد و یا علائم بیشتر و شدیدتر شد، به خصوص همراه با حالت‌های تب، تنگی نفس یا سرفه، حتما به بیمارستان مراجعه شود. حال ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که “آیا اسهال و دل درد نیز به تنهایی می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد” ؟  بله، امکان آن وجود دارد، اما بسیار نادر است. در واقع حدود ۱۰% افراد مراجعه‌کننده درد شکم و ۱۰ تا ۱۲% آنها اسهال دارند. در خصوص تغذیهٔ مناسب در بیماران با علائم اسهال یا تهوع بهتر است در هنگام اسهال از مصرف  شیر وغذا‌های چرب به علت اینکه حرکات دستگاه گوارش را افزایش میدهد وباعث تشدید اسهال میشود بپرهیزید؛ مثلاً در هنگام اسهال از ماست کم‌چرب یا پروبیوتیک و میوه‌هایی مثل سیب پخته و موز استفاده شود. در مقابل از مصرف میوه‌هایی مانند هلو، آلو، گیلاس و این دست از میوه‌های تابستانی که باعث تشدید اسهال می‌شوند، خودداری نمود.

راه های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

با توجه به موارد فوق، سایت فردامارکت برای شما توصیه هایی را به منظور آشنایی با راه های  پیشگیری از شیوع کرونا  ارائه داده است : همه افراد اعم از بیمار و سالم به دفعات دست های خود را بشویید تا در صورتی که با سطح آلوده تماس داشته، ویروس ها از روی دست ها شسته شود و در صورتی که بیمار هستید در اثر دست زدن به سطوح مختلف موجب انتشار ویروس نشوید. افراد بیمار حتما از ماسک استفاده نمایند زیرا ماسک، مانع از انتشار قطرات دستگاه تنفسی و ویروس می شود و احتمال بیمار شدن افراد پیرامون فرد بیمار کاهش می یابد. به دلیل سنگین بودن ویروس، این ویروس نمی تواند مسافت زیادی در هوا معلق بماند بنابراین پیشنهاد می شود از افراد بیمار یا مشکوک و حتی از افراد به ظاهر سالم حدود یک و نیم تا دو متر فاصله بگیرید تا در اثر عطسه یا سرفه ناگهانی آنها، ویروس به شما منتقل نشود. سطوح مختلف و وسایلی که افراد آنها را لمس می کنند مانند دکمه های آسانسور، صفحه کلیه رایانه، دکمه های دستگاه های خود پرداز و … را به تناوب ضدعفونی نمایید. هر گز با دست نشسته چیزی نخورید و یا آنها را به چشم یا اطراف دهان و بینی خود نمالید. از شرکت در اجتماعات تا حد ممکن خودداری کنید. از دست دادن و یا روبوسی که می تواند موجب انتقال ویروس شود جدا خود داری کنید. کرونا در کودکان چه علائمی دارد؟

کرونا در کودکان چه علائمی دارد؟

در این مقاله سایت فردامارکت به شرح علائمی که ممکن است کودک شما آن ها را تجربه کند می پردازد:

  • تب: به گفته ی یک مرکز کنترل و پیشگپری بیماری در آمریکا، اکثر بزرگسالان با ابتلا به کرونا، بروز تب داشته اند ولی در کودکان تب کمتر شایع است.
  • علائم شبیه به آنفولانزا: نزدیک به 73 درصد از کودکان مبتلا به کرونا، دچار تنگی نفس، تب و سرفه شده اند.طی یک تحقیق، نتایجی که بدست آمده این چنین گزارش شده که مشکل تنگی نفس در43 درصد از بزرگسالان وتنها در 13 درصد از  کودکان گزارش شده است.
  • علائم دستگاه تنفسی: کودکانی که به صورت خفیف به کووید 19 مبتلا شده اند علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد را داشته اند.
  • علائم گوارشی: بعضی از کودکان نیز دچار حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می شوند.
  • تغییر در حس بویایی:طبق اررزیابی سال 2020میتوان این گونه نتیجه گرفت که اکثر بزرگسالان در اثر ابتلا به کرونا حس بویایی خود را از دست می دهند. محققان تغییر در حس بویایی را در جوانان بررسی نکرده اند اما ممکن است کودکان هم حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهند.
  • درد: احتمال دارد کودکان نیز در اثر ابتلا به کرونا دچار سردرد یا دردهای عضلانی شوند.
  • تغییر در رفتار: ممکن است کودکان، بخصوص کودکانی که توانایی بیان کردن احساس یا علائم خود را ندارد، بد اخلاق یا مضطرب شوند و گریه کنند ؛ مخصوصا زمانی که بدانند ویروس کرونا می تواند خطرناک باشد.

به طور کلی اطلاعات جمع آوری شده از چین و آمریکا در مورد کودکان مبتلا به کووید 19، حاکی از این است که خطر بروز بیماری شدید در کودکان نسبت به بزرگسالان کم تر است. بیش از 90% کودکان در چین پس از ابتلا به کرونا هیچ علامتی نداشتند و دچار بیماری خفیف شدند. طبق یک تحقیق روی 2.752 کودک مبتلا به کووید19 تنها 3کودک جان خود را از دست دادند که علت اصلی مرگ در هرسه مورد در حال بررسی است.

پیشگیری از کرونا در کودکان

رو شهای زیر باعث کند شدن انتقال ویروس می شوند: o        پرهیز از گردش های اجتماعی و تجمعات عمومی o        اگر زمانی مجبور به حضور در جمع شدید، حتما ماسک بزنید و حداقل 2متر از دیگران فاصله بگیرید. o        اگر بیمار هستید، حتی در صورت داشتن علائم بسیار خفیف ، به هیچ وجه از منرل خارج نشوید. o        دستگیره ها، پیشخوان ها ، میز و سایر سطوحی را که در معرض تماس دیگران قرار دارد را مرتبا ضدعفونی کنید. o        قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی برای معاینه، با پزشک تماس بگیرید؛ زیرا بسیاری از افراد میتوانند از راه دور مشکل خود را مطرح کنند. o        والدین،پرستاران و سایر بزرگسالان می توانند برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و پایین آوردن خطر، قرارگرفتن کودک در معرض آن را با استفاده از اقداماتی که سایت فردامارکت به آنها اشاره کرد،کاهش دهند. چه زمان بایدبه پزشک کودکان مراجعه کرد؟

چه زمان باید به پزشک کودکان مراجعه کرد؟

اگر کودک شما هرگونه علائم کرونا از خود نشان داد،والدین یا پرستار باید با متخصص کودک تماس  بگیرد نیازی به مراجعه حضوری به پزشک یا بیمارستان نیست،پزشک به شما توضیح میدهد که باید مراقب چه علائمی باشید و درمان پیشنهادی خود را برای شما توضیح میدهد و در برخی موارد خاص اگر کودک نیاز داشته باشد،لازم است که تست کرونا بدهد. درصورتی که کودک شما هر یک از علائم زیررا داشت، با پزشک متخصص کودکان یا متخصص عفونی تماس بگیرید:

  • اگر کودکتان بیمار به نظر می رسید.
  • اگر جوش زده بود.
  • اگر علائم بهبود یافت و سپس دوباره تشدید شود.
  • اگر کرونا بهبود یابد ولی علائم التهاب مانند جوش، تب یا خون افتادن چشم رخ دهد.
  • در صورت مشاهده هریک از موارد زیر به مراقبت های ویژه مراجعه فرمایید:
  • اگر کودک نفس نفس می زند یا علائم بی قراری تنفسی دارد؛مثل :کبودی لب ها، تندنفس کشیدن یا اختلال در تنفس.
  • اگر کودک بیحال و گیج به نظر رسید یا بیدار نشد.
  • اگر در ناحیه ی قفسه سینه احساس درد یا  فشار می کند.
  • علائم نارسایی عضو دارد؛ مثلا نتواند بدون کمک تکان بخورد،درد شدید در ناحیه شکمی، عدم تمرکز و یا مشکل در ادرار .

درمان کرونا در کودکان

هیچ دارویی نمیتواند کرونا را درمان کند. اگرچه محققین در حال کشف روش های درمان آزمایشی هستند ، ولی در حال حاضر این روش ­ها هیچ نتیجه مشخصی نداشته اند.­ اکثر کودکان با درمان ­های خانگی بهبود پیدا میکنند.­برای کمک به کودک مبتلا به ویروس کرونا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کودک را تشویق کنید تا استراحت کند.
  • کودک مایعات زیاد مصرف کند تا آب بدنش کم نشود.
  • دائم مراقب او باشید تا مطمئن شوید حالش بدتر نشده است.
  • درباره ی داروهای مسکن و کاهش دهنده تب از دکتر سوال کنید.
  • در صورتی که امکان داشت از کودک خود بخواهید فقط در یک اتاق بماند و تمام سطوحی که به آن دست زده را ضدعفونی و تمیز کنیدو از دیگر اعضای خانواده بخواهید به او نزدیک نشوند. هنکام مراقبت از کودک ماسک بزنید.
  • میتوانید در مورد بهترین روش های مراقبت از کودک مشکوک به کرونا با یک متخصص صحبت کنید.
  • کودکان زیر 2 سال نباید ماسک بزنند؛ باتوجه به صحبت های دکتر اسمیت، سرپرست پزشکی بخش کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی در CHLA، اگر خردسالان برای نفس کشیدن دچار مشکل شوند، به راحتی قادر به بیان این موضوع نیستند. هیچ کس نمی‌خواهد با هدف کمک به فرزندش به صورت او ماسک بپوشاند، اما ناخواسته او را در معرض خطر احتمالی خفگی قرار دهد.
  • در مواقعی که بیماری کودک شدید باشد،شاید لازم باشد به بیمارستان مراجعه کند. پزشک در بیمارستان تمرکز بهتری روی عللائم دارد. امکان دارد کودک به اکسیژن، تزریق مایعات از طریق سرم و یا داروهای استروئید نیاز داشته باشد.
  • اگر کودک نتواند به خوبی نفس بکشد، از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می شود تا بتواد تنفس راحتی داشته باشد.
  • شاید لازم باشد کودکانی که بسیار بیمار هستند به بیمارستان مراجعه کنند؛ پزشک در بیمارستان روی کنترل علائم تمرکز می کند.
  • ممکن است کودک اکسیژن، تزریق وریدی مایعات یا داروهای استروئید نیاز داشته باشد.
  • در موارد نادر، اگر خود کودک نتواند به­خوبی نفس بکشد، از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می ­شود.

چکیده مقاله

سایت فردامارکت در این مقاله به تعریف ویروسی بنام کرونا یا همان کووید19 پرداخته است  وموضوعاتی  چون نحوه سرایت این ویروس که میتواند دلایل بسیار ساده ای داشته باشد؛همچون عواملی مثل  دست زدن به سطوح آلوده به ویروس و غذاخوردن باهمان دست های کثیف ؛ یا تماس دست آلوده با چشم، دهان و یا بینی؛ و همچنین اگرفردی بیمار مستقیما به سمت صورت فرد سالم عطسه یا سرفه کند و بزاق دهان یاترشحات بینی فرد بیمار، به دستگاه تنفسی یا چشم های فردسالم وارد شده و آن  شخص را به ویروس کرونا مبتلا کند؛ و یا دوران نهفتگی این بیماری که از 2تا 14 روز متغیر است؛ تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی ؛علائم کووید19؛علائم گوارشی در این ویروس؛ راه های پیشگیری از شیوع ویروس مثل ماسک زدن، عدم حضور در اجتماعات ورعایت نکات بهداشتی مثل شست و وشوی مکرر دستها باآب و صابون ،ضدعفونی کردن دست ها وسطوح؛ علائم کرونا در کودکان؛ پیشگیری از کرونا در کودکان؛ زمان مراجعه به پزشک کودکان و درمان کرونا در کودکان  رادر این مقاله به صورت کامل در اختیار شما کاربران عزیز قرارداده است. منبع: nih.gov  

نظر خودتون رو در رابطه با این مطلب بیان کنید

اطلاعات شما از جمله ایمیلتان نزد ما محرمانه می ماند.

جهت درج نظر باید وارد سایت شوید
Edna Watson

Very good and fast delivery during the week. Thank you!

April 16, 2020 at 3:08 am

به روز رسانی COVID-19 ما با ساعات و پرسنل محدود باز هستیم.