Healthcare 5.0

مولتی ویتامین چیست و چرا باید از آنها استفاده کرد ؟

مولتی ویتامین چیست و چرا باید از آنها استفاده کرد ؟

امروزه یکی از رایج ترین محصولات در بین مردم مکمل های غذایی هستند که شناخته شده ترین و مورد قبول ترین آنهاست مولتی ویتامین ها هستند. مولتی ویتامین مکمل غذایی است که به رژیم غذایی ما بسیار کمک می کند و معمولا به شکل قرص، شربت، کپسول، آدامس های جویدنی یا پودر و مایع به بازار عرضه می شود.

یکی از مشکلات ما در جهان امروزی این است که با غذا به تنهایی نمی توانیم مواد مغذی لازم را جذب کنیم که دلایل زیادی از جمله آفت کش ها و سموم زیست محیطی، عملیات کشاورزی مدرن یا تقلیل خاک باعث آن هستند. برخی معتقدند ما برای جذب تمامی مواد مغذی لازم برای بدن خود به مولتی ویتامین ها نیاز داریم ولی برخی از افراد معتقدند که با یک رژیم غذایی مناسب و خوب هم میتوان مواد مغذی لازم بدن را بدست آورد.

 در این مقاله سایت فردا مارکت تلاش می کنیم شما را با مزایا و معایب مولتی ویتامین آشنا کنیم تا شما نیاز خود به این محصول را بهتر بشناسید.

  خرید اینترنتی انواع قرص زینک  

چه افرادی به مولتی ویتامین نیاز دارند ؟

مصرف مولتی ویتامین برای همه افراد مناسب نیست و گاهی اوقات برای بعضی از افراد نیز میتواند خطرناک باشد ولی گروه های خاصی وجود دارند که می توانند به کمک آن رژیم غذایی خود را کامل کنند. این افراد عبارت اند از :

  • افراد مسن : جذب ویتامین هایی مانند ویتامین B12 با افزایش سن، برای بدن سخت تر می شود. همچنین جذب بعضی از مواد مغذی مثل کلسیم نیز برای افراد مسن سخت است و مولتی ویتامین ها میتوانند به جذب مواد مغذی در بدن مسن تر ها بسیار کمک کنند.
  • گیاهخواران : این افراد مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد مغذی مانند ویتامین B12 ، ویتامین D ، کلسیم، زینک، آهن یا چربی های امگا 3 از دست می دهند و به مولتی ویتامین نیاز دارند.
  • خانم های باردار یا شیرده : این دسته از خانم ها به بعضی از مولتی ویتامین ها نیاز دارند ولی بهتر است که در این باره از دکتر خود مشاوره بگیرند زیرا مصرف زیادی برخی از آنها میتواند باعث مرخی بیماری های مادرزادی در جنین شود.

مواد مغذی در مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها معمولا حاوی 13 نوع مختلف ویتامین و 16 نوع مواد معدنی هستند که برای سلامتی بدن ضروری است. از این مواد میتوان به انواع مختلف ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین D و ویتامین E اشاره کرد. شما میتوانید موارد مختلفی از ویتامین های خاص مانند K2 را در آنها پیدا کنید. شما همچنین به مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم یا منیزیم نیز نیاز دارید که میتوانید در مولتی ویتامین آنها را پیدا کنید.

مولتی ویتامین

مزایای مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها و مصرف به اندازه و درست آنها فواید زیادی از جمله تقویت سلامت جسمانی بدن، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از کمبود مواد مغذی است.

یکی از مزایای مولتی ویتامین نیز برای سلامت چشم انسان است. یکی از ویتامین های موجود در آن، ویتامین A است که برای سلامت چشم بسیار مفید است اما مقدار زیاد آن ممکن است خطرناک باشد که در بخش مضرات به آن اشاره می شود!

یکی دیگر از مزایای استفاده از مولتی ویتامین، جذب و تامین انرژی طبیعی برای بدن است. برای ورزشکارانی که تمرینات سختی را دارند و گاها انرژی کم میاورند، استفاده از آن می تواند مفید باشد ولی مصرف زیاد آن ممکن است مشکلاتی بوجود بیاورد.

در کل مولتی ویتامین به شرط استفاده درست و به اندازه می توانند فواید بسیار زیادی داشته باشند و حتی باعث جلوگیری از پیری زودرس شوند.

مضرات مولتی ویتامین

معمولا مضرات و مشکلاتی که به خاطر مولتی ویتامین ها بو وجود می آیند به دلیل مصرف زیاد یا بی رویه هستند. بهتر است که استفاده از آن با منطق و تجویز دکتر و به درستی باشد. برخی از این مشکلات به دلایل زیر اتفاق می افتند.

در حال حاضر در دوره ای زندگی می کنیم که کمبود ویتامین A بسیار نادر است. استفاده نادرست و بیش از حد مولتی ویتامین و زیادی ویتامین A در بدن می تواند به بیماری هایی مانند اختلالات مربوط به کبد، پوکی استخوان، رشد استخوانی ناهماهنگ و خشکی پوست شود!

ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که مقدار زیاد آن در بدن مضر است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است ولی اگر مقدار آن از حدی بیشتر شود این ویتامین تبدیل به یک اکسید کننده می شود و این می تواند احتمال ابتلا به سرطان را تا 28 درصد افزایش دهد!

استفاده بیش از حد از ویتامین D نیز گاهی اوقات می تواند باعث رسوب در بافت های نرم مانند ریه ها، کلیه ها، قلب یا گوش بشود.

مصرف زیادی بعضی از مواد مغذی مانند آهن و مس نیز ممکن است باعث بیماری آلزایمر یا آسیب های مغزی دیگر شود.

تاثیر مولتی ویتامین روی بیماری های قلبی و سرطان

تحقیقات زیادی درباره تاثیر مولتی ویتامین روی بیماری های قلبی و سرطان وجود دارد. در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده که مصرف مناسب آن می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را تا 35 درصد کاهش داده اما در برخی از تحقیقات هم گفته میشود که تاثیری ندارند یا حتی احتمال ابتلا را افزایش میدهد. همانطور که گفته شد این قضیه مربوط به استفاده مناسب یا بی رویه از مولتی ویتامین است و مصرف بی رویه آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد.

در انتخاب مولتی ویتامین به چه چیزی باید توجه کرد ؟

در انتخاب مولتی ویتامین ها باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید جلوی مقدار زیادی از مشکلات را بگیرید.

  • معمولا قبل از خرید با یک دکتر متخصص مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید.
  • درجه کیفیت شرکت های تامین مولتی ویتامین را بررسی کنید.
  • از نبود شیرین کننده ها یا ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی یا نگهدارنده ها مطمئن شوید.
  • سطوح مناسب مواد مغذی رو برچسب محصول را حتما چک کنید.

نتیجه گیری آخر

مولتی ویتامین می تواند برای ما بسیار مفید باشد و مزایای بسیاری داشته باشد ولی به شرط استفاده درست و معقول. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله در سایت فردا مارکت به اطلاعات شما بیفزاییم.   خرید اینترنتی انواع قرص زینک

نظر خودتون رو در رابطه با این مطلب بیان کنید

اطلاعات شما از جمله ایمیلتان نزد ما محرمانه می ماند.

جهت درج نظر باید وارد سایت شوید
Edna Watson

Very good and fast delivery during the week. Thank you!

April 16, 2020 at 3:08 am

به روز رسانی COVID-19 ما با ساعات و پرسنل محدود باز هستیم.