Healthcare 5.0

بهترین زمان مصرف قرص آهن

بهترین زمان مصرف قرص آهن

قرص آهن چیست ؟

گاهی فقط به مطب دکتر می رویم و قرص می خریم! اما اینکه چه زمانی قرص را مصرف کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم را فراموش می کنیم. اما این نکته بسیار مهمی است که قرص آهن و فولیک اسید را  چه زمانی مصرف کنیم تا خواص داروی مورد نظر بهتر و بیشتر جذب بدن شود. کم خونی یکی از بیماری هایی است که این روزها اکثر مردم با آن مواجه شده اند ، کم خونی بر اثر تغذیه نامناسب ، خونریزی ، ناهنجاری های ژنتیکی ، بیماری های مزمن و یا مسمومیت های دارویی می باشد . برای رفع کم خونی باید از داروهایی استفاده کنیم که بتواند میزان خون از دست رفته بدن را به خوبی تامین کند . یکی دیگر از راه های درمان کم خونی می توان به مصرف مواد خوراکی اشاره کرد که دارای آهن می باشد مانند ، گوشت ، تخم مرغ ، غلات ، میوه ها و سبزیجات. برخی از افراد هستند به دلیل این که میزان فقر آهن بالایی دارند ، نمی توانند تنها از راه استفاده کردن از این مواد خوراکی و غذایی ، خون مورد نیاز بدن خود را تامین کنند ، به همین دلیل باید از قرص های آهن استفاده کنند . قرص های آهن به دلیل این که دارای مواد تشکیل دهنده مفیدی هستند ، می توانند کم خونی ما را جبران کنند . از علائم کم خونی می توان به خستگی ، بی حالی ، تپش قلب ، تنگی نفس ، سردرد و سرگیجه اشاره کرد .
  • بهترین زمان مصرف قرص آهن و اسید فولیک
  • دوره مصرف قرص آهن
  • بهترین کپسول اهن کدام است
  • مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی
  • زمان مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

بهترین زمان مصرف قرص آهن

از دلایل اصلی ریزش مو، سوتغذیه، تیره شدن پوست، ضعف و عصبانیت افراد کم خونی و یا فقر آهن می باشد. مصرف مکمل آهن بیشتر برای خانم های باردار و کودکان زیر دوسال توصیه می شود اما بیشتر افراد چه آقا و چه خانم به مصرف این مکمل نیاز دارند. از نکات مهم در مصرف قرص آهن، بهترین زمان برای مصرف قرص آهن می باشد که در این مقاله از سایت داروخانه آنلاین فردامارکت به بررسی کامل آن می پردازیم: مصرف قرص آهن در زمان درست به این علت است که جذب آهن در شرایط مختلف برای بدن متفاوت است و بسته به شرایط باید در زمان صحیح آن را مصرف کرد این موضوع به این علت قابل اهمیت است که در صورت استفاده قرص آهن در زمان نادرست آن باعث می شود جذب آهن موجود در این قرص تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

در چه صورت مصرف قرص آهن باعث ایجاد مشکل می شود؟

باید به این نکته توجه داشت که قرص آهن را نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز و نسخه ی پزشک مصرف کرد زیرا باعث ایجاد اختلال و به وجود آمدن مشکلات در کبد و حتی معده می شود.همانطور که گفته شد از نکات اصلی مصرف قرص آهن زمان مصرف می باشد؛ در این مورد باید دقت کرد که مصرف این قرص با دیگر مواد مورد نیاز بدن تداخل نداشته باشد برای مثال هیچگاه نباید قرص آهن را با قرص کلسیم مصرف کرد و حتی خوراکی هایی که کلسیم دارند را نباید با قرص آهن مصرف کرد مثلا هیچوقت نباید قرص آهن را با شیر بخورید و تنها با یک لیوان آب باید مصرف شود. مصرف قرص آهن در زمانی که معده خالی است توصیه می شود زیرا در این زمان اسید معده ترشح نمی شود در نتیجه جذب آهن بهتر است زیرا آهن یک ین فلزی است و زمانی که با اسید معده ترکیب شود جذب آهن را کندتر می کند. اگر فردی در هنگام مصرف قرص آهن با معده خالی دچار حالت تهوع شد بهتر است این مکمل را قبل از خواب و یا بعد از یک وعده غذایی مصرف کند همچنین مصرف قرص آهن به همراه ویتامین C علاوه بر اینکه جذب آهن را افزایش می دهد باعث کاهش حالت تهوع نیز می شود.

بهترین خوراکی ها برای جذب بهتر قرص آهن

از خوراکی هایی که دارای آهن هستند و همچنین به جذب بهتر آهن کمک می کنند می توان به گوشت ها و جگر اشاره کرد که خود منبع بسیار خوب آهن هستند، ویتامین C و آبلیمو به دلیل اینکه حالت اسیدی دارند و همچنین فلفل دلمه ای باعث می شوند تا جذب آهن بیشتر شده و افزایش پیدا کند در نتیجه آهن بیشتری برای بدن تامین شده و مشکل کم خونی را از بین می برند.

دوره مصرف قرص آهن

مصرف قرص آهن با تجویز پزشک باید صورت بگیرد تا دوره ی مصرف این قرص را با توجه به وضعیت بدنتان برای شما مشخص کند زیرا قرص آهن نباید در مدت طولانی مصرف شود زیرا باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در فرد می شود و سلامت فرد را به خطر می اندازد. اگر این قرص برای مدت زمان زیادی مصرف شود ممکن است به سلول های بدن آسیب وارد کند. همچنین اگر فردی که دارای کم خونی می باشد در ۶ ماه مصرف مداوم این دارو به نتیجه نرسد به این معناست که برنامه ی درمانی فرد مشکل دارد. به طور معمول بهترین دوره ی مصرف این قرص به صورت روزانه و مداوم ۶ ماه می باشد.

خواص مصرف قرص آهن

همان طور که می دانید کم خونی در کودکان و بزرگسالان باعث ، اختلالاتی در روان آن ها خواهد شد . پس می توان گفت استفاده از قرص آهن می تواند مزیت ها و خواص بسیاری را در پی داشته باشد ، در دوران بارداری استفاده از آهن می تواند اکسیژن مورد نیاز جنین و تغذیه جنین را به خوبی فراهم کند ، بهتر است در دوران بارداری خود به دستور پزشک از قرص آهن به مقدار توصیه شده استفاده کنید ، چرا که کمبود خون در بدن در دوران بارداری ممکن است منجر به زایمان زودرس شود و خطراتی را برای جنین به وجود آورد . شما با مصرف قرش های آن در طول شبانه روز به انرژی مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد و می توانید در طول روز کاملا پر انرژی باشید . تمامی عملکرد های ذهنی و فیزیکی شما به خوبی کار خواهد کرد . هرچه میزان آهن در بدن شما کم بشاد و شما کم خونی داشته باشید ، منجر خواهد شد تا شما استقامت خود را رفته رفته از دست بدهید و همچنین تمرکز شما را کاهش خواهد داد . استفاده از قرص آهن برای ورزشکاران می تواند به بهبود سیستم ایمنی و فعالیت های بدنی آن ها کمک بسیار زیادی کند .

مقدار مصرف قرص آهن

میزان مصرف کپسول آهن در روز به شرایط بدنی، سن و جسیت افراد بستگی دارد؛ در کودکان زیر ۱ سال میزان مصرف مکمل آهن تا ۱۱ میلی گرم در روز می باشد. در کودکان ۱ تا ۳ سال ۷ میلی گرم کودکان ۴ تا ۸ سال ۱۰ میلی گرم به طور معمول مناسب است. همچنین برای آقایان در سنین ۹ تا ۱۳ سال ۸ میلی گرم، ۱۴ تا ۱۸ سال ۱۱ میلی گرم و ۱۹ سال به بالا ۸ میلی گرم توصیه می شود. مصرف قرص آهن برای خانم ها در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی ۸ میلی گرم، ۱۴ تا ۱۸ سال ۱۵ میلی گرم، ۱۹ تا ۵۰ سال ۱۸ میلی گرم، ۵۱ سال به بالا ۸ میلی گرم و در دوران بارداری ۲۷ میلی گرم ضروری است.

نکات مهم در استفاده از قرص آهن

بهتر است قرص آهن را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنید تا جذب آن بهتر صورت بگیرد.مصرف قرص آهن نباید بیش تر از مقدار توصیه شده توسط پزشک باشد مخصوصا در خانم های باردار زیرا مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد به وجود می آورد. برخی از عوارض مصرف بیش از حد داروی آهن خستگی، مشکلات تنفسی، ضعف، بی خوابی، حالت تهوع و نفخ می باشد اما در برخی موارد باعث ایجاد مشکلات قلبی و حتی سکته می شود.

نظر خودتون رو در رابطه با این مطلب بیان کنید

اطلاعات شما از جمله ایمیلتان نزد ما محرمانه می ماند.

جهت درج نظر باید وارد سایت شوید
Edna Watson

Very good and fast delivery during the week. Thank you!

April 16, 2020 at 3:08 am

به روز رسانی COVID-19 ما با ساعات و پرسنل محدود باز هستیم.